Stefaan van Biesen levert het beeld in 2006. Zijn
'Her-steller' is een uitbeelding van de Her-steller – Stefaan van Biesen Over het concept van het kunstwerk Het beeld van Daphne achtervolgd door Apollo, terwijl ze verandert in een boom, om zo te ontsnappen aan de begeerte van deze god, is in de Griekse mythologie wel gekend. Het beeld van Daphne die transformeert tot boom, is haar redding voor een lot dat zij niet wenst te ondergaan. Zo ontsnapt ze aan de hebzucht van Apollo, die met deze mateloze drang om te bezitten, een materiele verzuchting belichaamt. Daphne is daar een tegenpool van. Door haar onschuld wordt zij als het ware onaanraakbaar. Maar het uitgangspunt van "Her-steller" is maar voor een stukje op deze mythe gestoeld. Het is een vraag naar mededogen dat niet gebaseerd is op een romantische sentimentaliteit, maar een verzoek naar betrokkenheid ten opzichte van ons leefmilieu. Ook bomen wensen hun lot niet te ondergaan, maar hen kan niets worden gevraagd. Het is voor mij geen vlucht zoals bij Daphne, het is eerder een terugkeer, een verlangen naar herstel. In maart 2005 vroeg CC Ter Vesten (Beveren) mij om een artistiek relaas te maken, over het vellen van drie tweehonderd jaar oude majestueuze beuken op Hof Ter Saksen te Beveren. Het was voor velen een schok om te moeten vernemen dat deze prachtige oude bomen, de trots van dit bijzondere park, moesten worden geveld wegens ziekte. ‘Een op vijf van alle eiken en beuken in Vlaanderen is ziek’, zo stond in de krant De Morgen van 19 augustus 2005. Het verdriet en de onmacht over het nieuws was ook mijn deel. Ik heb het vellen gevolgd en het waren momenten van afscheid nemen met gemengde gevoelens. Ook al is het maar een boom voor velen, voor mij betekende dit een onherstelbaar verlies, het uitwissen van een landschapsmonument. Reconstructie van het voorbije Tijdens de voorbereidingen en perioden van nieuwe persoonlijke projecten, in verband met de relatie kunst en landschap, zijn er spontaan een aantal performances ontstaan die deels gefotografeerd en gefilmd werden. Een van hen was het gaan staan op de voet van een afgezaagde boom. Het in gedachten innemen van de ruimte van een verdwenen boom met je eigen lichaam, geeft je een merkwaardig gevoel. Jezelf in de plaats stellen van wat eens een zwijgende reus is en trachten jezelf in te beelden hoe deze boom er ooit uitzag. Staan op zijn wortels die ooit alle sap doorstuurde naar de hoogste takken, de ontelbare bladeren, geven je de sensatie om in een imaginaire stromende ruimte te staan. Het wordt een stroom van gedachten. Je in gedachten transformeren en identificeren met een verdwenen boom is een merkwaardige ervaring. Het intuïtief reconstrueren van wat ooit een levend organisme was, was de aanleiding om de mentale sensaties die deze handelingen oproepen, te laten evolueren tot een ruimtelijk beeld. De titel van mijn sculptuur voorstel is ‘her-steller’. De persoon in kwestie stelt zich terug op de plaats van wat verdwenen is. Een verlangen naar herstel Met deze sculptuur ‘her-steller’, wil ik een verbinding maken tussen de mens en zijn natuurlijke omgeving. Het gegeven van een mens die boom wordt, duidt op een verlangen naar herstel. De mens maakt terug contact met de aarde en vereenzelvigd zich ermee. Het is een concrete betrokkenheid, waar de mens zijn plaats terugvindt in een groter geheel: de natuur, waar hij een wezenlijk deel van uitmaakt. De figuur staat op een van de afgezaagde stammen en brengt in gedachten de boom weer tot leven. De figuur ‘stelt zich’ terug ‘her’: hij neemt zijn oorspronkelijke plaats in. Technische beschrijving De sculptuur, 7 afgezaagde boomstammen met op één ervan een figuur, wordt in brons uitgevoerd met een groene patine. De hoogte van de figuur op de afgezaagde boomstam is 4 meter. |